divendres, 28 de juliol del 2017

Mont-roig (2864 m) per l'estany de la Gola

Itinerari circular partint de l'estany de la Gola  que permet assolir aquest gegant pirinenc, especialment pel seu isolament respecte altres massíssos oferint una gran perspectiva.

Itinerari circular amb base al refugi de l'estany de la Gola que puja al Mont-roig per la seva cara W, i baixant per la ruta normal del vessant del circ de la Gallina.La pujada per la cara W, a partir del Coll de Montroig requereix una grimpada continuada que sense ser difícil presenta nombrosos passos de I / II, si s'encerta el camí, que tot i estar senyalitzat amb fites no es fàcil de resseguir. Tot i així es una pujada molt gratificant i poc exposada (encara que no ho sembli a priori).Les vistes sobre les diferents valls de l'itinerari i la visió dels llacs de les valls de Unarre, Nyiri, Gallina i Comamala son indescriptibles.Gran part de l'itinerari passa per camins poc o gens senyalitzats amb fites escadusseres, i cal una bona dosi d'orientació.

Track de la ruta

Fotografies de l'itinerari:

Deixant enrere l'estany de la Gola

Estanys de la Tartera des del coll de la cara W

Afrontant la cara W

Aquesta monumental fita ens rep un cop superada l'ascensió de la cara W

Ens dirigim al vertex geodesic per camí molt fàcil

DEs del vertex geodesic, es veu clarament tota la carena i al fons el cim principal

La colla al cim del Montroig (2864 m)

Aquest es l'unic tram de cresta que presenta una mica de dificultat, ja de tornada

Les vistes son fabuloses (cresta que uneix el Montroig amb el Pic de la Gallina)

Impresionant visió de l'estany superior de la Gallina

Bany i repòs a l'estanyol Curiós

Recuperant forces al refugi de l'estany de la Gola, abans d'iniciar el retorn

Refrescada final a la cascada del Sartari

divendres, 26 d’agost del 2016

Mangart (Itineraris per Eslovenia 2)

Mangart (2677 m)

Recorregut: 5,3 km (04:13)
Altura Mínima: 2003 m
Altura Màxima: 2677 m
Guany Altitud: 665 m
Pérdua Altitud: -625 m
Temps Ascens: 02:21
Temps Descens: 01:33

Ascensió al Mangart, una gran mole calcària a la frontera Italo-Eslovena, molt visitat, gràcies a la facilitat d'aproximació que suposa la carretera (de peatge) que arriba als peus de la piràmide final. Només les vistes des de els voltants valen la pena. Per això trobarem molta gent que només es queda als peus de la muntanya.

La via normal (o italiana) es un camí equipat que en general es bastant fàcil, tot i que d'entrada no s'aprecia per on pot pujar una via "normal" en aquesta vertical roca. Els trams més verticals estan protegits per cables metàl·lics, i una mica de grimpada ajuden a superar els 600 m de desnivell fins al cim. Nosaltres, però, vam triar la ferrada Eslovena, per fer l'ascensió, i fer la baixada per la "normal".

Accedint a la base d'inici de la ferrada, el pati es excepcional.
Aquesta via ferrada, tot i que de lluny imposa l'aspecte, quan entres dins es molt més fàcil del que semblava.

Tot i que cal portat casc i dissipador per afrontar la via, molts trams vam deixar de lligar-nos per agilitzar l'ascensió, ja que la ruta es molt treballada i sempre busca els llocs més dèbils de la muralla per ajudar a la progressió. Es classificada com K2. Cal dir que hi ha molts trams sense cable que es poden fer amb grimpada senzilla (I, II), però hi ha un parell de llocs que sense ser difícil, sí es troba a faltar el cable, degut a l'exposició, però son molt curts, no cal que patiu massa. De fet es disfruta molt.

Son unes dues hores (potser no arriba) de via típicament dolomítica que afronten aquests 600 m. El tram final, un cop superades les dificultats, es una interminable successió de grimpades per arribar a la creu final, on trobem tot de gent que ha pujat per la via normal.

Track a Wikiloc.

Topo ruta (www.bergsteigen.com):

Fotografies de l'itinerari:

Sender que ens aproxima a l'inici de la via

Coll entre el Mangart i el petit Mangart, l'abisme cap a la part Italiana es monumental

La via eslovena ressegeuix aquesta fissura que s'observa a la part central

Arribant a una marcada canal

Trams més verticals

Trams sense cable

I trams amb cable

Petit coll que ens aboca a un tram amb molt pati

Enstrem a una gran canal a la part central de la via. No hi ha cable, però es on trobem els trams més exposats

Les vistes milloren

Ultim terç de la via. Desprès d'un coll ve un tram molt distret i vertical però amb poca exposició.

Grimpant. Tram sense cable

Canaletes i relleixos que ens aproximen al cim. Imprescindible seguir els senyals per no perdre't.

Cim del Mangart

Iniciant el camí de baixada (via normal)

Les vistes continuen sent impresionants

Aquesta ruta es molt més concurreguda. Aqui una colla d'italians que van fer un bon tap.

Tram equipat de la via normal, per sort haviem pogut avançar als italians

Arribant de nou al coll entre el Mangart i el petit Mangart. Tancavem el cercle.

Imatge del magnific entorn. Podem veure l'impressionant socol que sostè el Mangart i el petit Mangart amb el coll a la part central

Aqui, ben satisfets de l'ascensió

divendres, 12 d’agost del 2016

Debela Pec (itineraris per Eslovenia 1)

Devela Pec des del Brda
El Debela Pec (2015 m) es un cim situat al costat Oriental de la profunda vall de Krma als Alps Julians eslovens que presenta una paret W brutal, però un acollidor sender per la ruta normal des del refugi de Lipanca Blejsca Koca.

El millor atractiu, però, es que es un mirador excelent de tot el massís de Triglav que es presenta com un monument de roca davant els nostres ulls.

Si bé l'itinerari descrit s'inicia junt a la carretera, podem aproximar el cotxe per la pista (en excel·lent estat) fins a unes zones d'aparcament (ressenyades al track), tot i que per la darrera P indicada cal anar per un altre pista.

L'itinerari es senzill i ben senyalitzat. Desprès de travessar un extens prat amb algunes granges (la vida agrícola a Eslovenia es molt activa) entrem en un extens bosc de coniferes on se'ns avisa de la possible presencia d'ossos (no en vam veure cap). El refugi de Lipanca Blejsca Koca es molt freqüentat per excursionistes locals que hi van a passar el matí amb un bon esmorzar.

La pujada al pic del Debela es per un costerut corriol que no presenta dificultats desprès de recorrer la carena calcarea que delimita per el Est la vall de Trma.

Visió des del Brda
En el nostre cas, vam decidir pujar també el cim del Brda (2009 m) retornant una part del camí fet i afrontant sense dificultats d'orientació la pujada a quest cim arrodonit que tot i així, presenta una visió espectacular del Debela Pec, i de la vall. Es obligat fer aquest cim per valorar millor el territori. El descens seguint la carena cap al S cap al cim de Lipanski presenta un tram equipat vertical però poc exposat i escalonat que es fa fàcilment. Finalment tiraríem cap al refugi sense arribar al Lipanski.

Dades:
Temps: 6 h (amb parades)
Distancia: 17 km (es pot escurçar molt depenent d'on es deixa el cotxe)
Desnivell (+): 1300 m

Track a Wikiloc

Fotografies

Inicialment travessem extensos boscos de cniferes

Assolim la carena i se'ns presenta el brutal Luknja Pec a l'altre banda de la vall de Trma